Vous êtes ici

L AVENTURE DU COMMERCE EQUITABLE

L AVENTURE DU COMMERCE EQUITABLE
EAN : 
9782709621809
Parution : 
24/04/2002
304 pages
22.80 €

Onglets langues

Nico Roozen et Frans van der Hoff sont à l'origine d'une des initiatives les plus novatrices du monde économique. Ce livre raconte leur histoire, leur combat et par là même l'histoire du développement du commerce équitable.

En 1986, dans la gare d'Utrecht, les deux hommes se ren-contrent et élaborent le principe général de leur idée : bâtir entre les pays pauvres et les pays riches un nouvel échange marchand fondé sur une rémunération plus juste, plus «équitable», des producteurs de matières premières. Le label «Max Havelaar», du nom d'un célèbre héros de la littérature hollandaise, est né.
Au Mexique, Frans van der Hoff va se battre pour obtenir la confiance de petits cultivateurs trop longtemps exploités et surtout contre les mafias locales qui vont tout tenter pour le briser.
En Europe, Nico Roozen va lutter pied à pied pour contrer le scepticisme des industriels. Et aujourd'hui, plus de cinq millions de personnes, de multiples coopératives agricoles de thé, de café, de cacao... bénéficient des retombées du commerce équitable ; le label Max Havelaar est implanté dans près de cinquante pays.
A l'heure du débat sur la mondialisation, le concept Max Havelaar ouvre de nouvelles perspectives.

Frans van der Hoff est issu d'une famille de fermiers catholiques de quinze enfants. Missionnaire, il prend conscience de la situation des producteurs de café du Chili et du Mexique. Nico Roozen est économiste de formation. Ils sont tous deux hollandais.

Nico Roozen and Frans van der Hoff are the inventors of one of the most remarkable new initiatives in today's world economy. This is their story and that of the development of fair trade and how it has and will continue to relieve suffering and significantly improve the living conditions of third world countries.

In 1986 at the Utrecht train station in Holland, the two men meet and elaborate the general principles of their idea. With regard to underdeveloped countries, rich countries must replace the principle of charity by that of a fair and profitable commercial exchange intended to protect small producers. The Max Havelaar concept (named after a literary hero) was born:
-Producers are guaranteed a stable buying price over several years so they will be protected from the fluctuations of the market.
-Raw materials are sold to large distribution companies.
-Products are sold to the general public at a 10 to 15% higher price than other similar products.

Today 700 000 families of small producers of coffee beans, tea and cacao, making a total of five million people, benefit from the fair trade system in thirty-four different countries around the world. To achieve this remarkable result, Nico and Frans had to fight prejudice and the suspicion of the market regarding local industrial Mafias.

Frans van der Hoff is one of fifteen children in a family of Catholic farmers. As a priest, then a missionary, he became aware of the precarious situation of the small coffee producers of Chile and Mexico.

Nico Roozen comes from a wealthy, conservative family. Trained as an economist, he was in charge of selling the fair trade idea to the big distribution companies.